Az endogámia legszélsőségesebb esete a rokonházasság. Ezt egyházi és állami törvényeink, valamint az emberek vérfertőzéstől való félelme, ősi ösztöne is tiltja. Csépán úgy tudják, hogy "csak a harmadik nemzedékitűi lehet házasságot kötni". Ennek ellenére van első unokatestvér-házasság is, sőt olyat is tudni vélnek, hogy az apjuk egy volt. A párválasztás szempontjaihoz tartozott a családnak a faluközösség értékrendje által megállapított értéke. Ezen értékelés magába foglalta a család /beleértve az illető fiatal/ munkaerkölcsét, valamint magatartásának megitélését. "Olyan lányt nem szívesen engedtek be a családba, akinek az anyja vagy az elődei között kicsapongó, részeges volt. " "Nincs egyebünk, csak a becsületünk" - vallották a szegény lányok. A párválasztást megelőzte, előkészítette az ismerkedés, s az udvarlás időszaka. Bár a község nagyságrendjéből következőleg mindenki ismerte egymást, de a kapcsolatteremtésnek, az udvarlásnak, mint folyamat elindításának mégis fontos helyei voltak a közösségi összejövetelek: a fosztok /kukorica- és tollfosztó/, a bálák /tamburabál, próbabál, maszkabál, cseresznyebál, szüreti bál, aratási bál, a Katalin napkor, farsangkor, karácsonykor, újévkor, pünkösdkor rendezett bálak/, /1.
K. u. Gárdonyi Géza u. Gáspár Endre u. Gázgyár u. Gázvezeték u. Gébics u. Gépész u. Gerbera u. Géresi u. Gergely u. Gesztenye u. Géza u. Ghilányi u. Gizella u. Gogol u. Gohér u. Golyó u. Gombvirág u. Görbe u. Görgény u. Görgey u. Görgey u.
Vendéglista 29 Palikés Marsi esküvője 33 A Schobert Norbi - Rubint Réka esküvő I. és II. 43 3. Meghívó és ajándéklista 52 A Batiz-dosszié és a táncolós Gyurcsány-videó igaz története 57 Puccparádé és az idegesítő vőfély 63 Epilógus: Váratlan karrier a Madách Színházban 74 A helyszín meg a fotós 78 A Gönczi-esküvő 91 5. A program, amit mi szervezünk, és amit nekünk szerveznek 104 Németh Kristóf esküvője 116 Esküvői vadhajtások 121 6. A ruha meg a kaja 134 Radnai Péter, a Playboy lagzija 145 Esküvő vőlegény nélkül 149 7. A legénybúcsú és a nagy vendéglátós trükkök 155 Zsigmond Vilmos esete Elvis Presley-vel 163 Cégvezetők a lagzijukon is azok maradnak 166 8. A nagy nap 173 Doszpot Péter, a szuperzsaru esküvője 185 9. Házassági szerződés 188 Ásó, kapa, nagy kaland - záró gondolatok 191 Témakörök Vendéglátás, kereskedelem > Egyéb Pszichológia > Szociálpszichológia > Család Szex, szerelem > Egyéb Állapotfotók A borító enyhén elszíneződött, kopott. Állapotfotók
Kettő is hazakísért. Mikor ideértek a sárgaföldes gödörhöz, lőttek. Azzal tudatták a csépai legényekkel, hogy fegyver van náluk. " Az ezogám házasságok akadályozása még az esküvő napján is megnyilvánult. A legények összekötötték az istrángot, kivették a kerékkötő szeget, szalmakötéllel az utat elkötötték. E szemlélet ellenére mindenkor találunk a faluban egy olyan réteget, amely exogám házasságot köt. Szélsőséges eset, de előfordult, hogy az egyik csépai ember kártyán nyerte a feleségót. A kecskei fiatalasszonynak és leányának követnie kellett a nyertest. Az exogám házasságok létrejöttében legnagyobb szerepe a vidéki rokonoknak van. E rokonlátogatások teremtik meg az ismerkedési alkalmat. Sőt gyakran a vidéki rokon /pl. nagynéni/ kommendálóként, közvetítőként is fellép. A vidéki rokonok házasságkötésben játszott szerepe révén - több emberöltőt figyelembe véve - a faluban megkülönböztethetünk exogámiára hajló s az endogámiát szigorúan betartó családokat. A vidéki rokonoknak és így az exogám házasságoknak is szerepe van a településre jellemző lakodalom idegen szokáselemekkel való bővítésében.
Ezen azonosuló folyamat eredménye az, hogy a palóc betelepítésű Csépa lakodalmainak lefolyása napjainkban szinte semmiben sem különbözik a többi tiszazugi település lakodalmától. A megfogható különbségekről ma már igen nehéz megállapítani, hogy valóban megkülönböztető jegyek voltak-e. A töredékes emlékanyag és a leírások apró pontatlansága megnehezíti az összehasonlítást. Különösen a társadalomnéprajzi szempontok érvényesítése ütközik ilyen nehézségekbe. Egyes szokáselemek további kutatására is szükség van még. így feltérképezésre vár az, hogy a menyasszony kenyérrel kínálása mennyire volt általános az Alföldön. Meg kell vizsgálni, hogy a menyasszonypörkölósre vonatkozó dél-alföldi adat mennyire jellemző vagy, hogy a menyasszony gyufával nézése lehet-e a menyasz-szonypörkölés kései maradványa, hiszen ezen elemek tiszazugi előfordulása bizonytalanná tehetik a menyasszonypörkölés palóc sajátosságként való felfogását. A kutatás jelenlegi stádiumában dolgozatunk csak azt állapíthatja meg, hogy a csépai lakodalom tiszazugi jellemzőkkel bír.
A falu bábaasszonya azt tanácsolta a juhásznak, hogy éjfél tájban a kampója boldogabbik végével verje el a szűrét, miközben háromszor azt kiabálja: "El innen, te beste lélek! " A tanács szerint eljáró juhász aztán az alaposan helybenhagyott szűr mellett egy sárga színű tejesköcsögöt talál összetörve, a falu felé pedig keserves nyávogással vonszolta magát egy nagy sárga macska. Ezt követően újra bőven volt tej. De a juhnyáj tejét macskaképében elvivő Kacskáné belehalt a verésbe. Történetek szólnak a boszorkánymulatságról is. Az egyik juhászember éjszakai álmából arra eszmél, hogy a közelből csodaszép zeneszót hall, vidám danászást, s szép rokolyában, fehér bő gatyában legények ropják körben a táncot, valaki furulyázik. Őt is meghívják, egyen-igyon velük. A fehér vászonabrosszal megterített asztalon mindenféle jó: fonott kalács, gomolya, csobolyóban bor, de még töpörtős pogácsa is van garmadában. Miután jóllakott, még a szűre ujjába is dugott a fonott kalácsból. Másnap, amikor jó későn felébred, kalács helyett a szűre ujjában árvaganét talál.
Meghagyták azonban a násznagyok helyét, amelyet éjfélig nem volt szabad elhagyniuk. Őrizniük kellett a menyasszonyt, akinek egyesek szerint éjfélig nem volt szabad táncolnia a vőlegényével. A vőfély, ha meglátta, zálogot kért. Ha nem vette észre, őt büntették meg. Az itélőbíró a rendező násznagy /a vőlegény násznagya/, a zsandár a vőfély. A násznagy feladata a menyasszony ellopásának megakadályozása is. Ezzel a legények ma is a Tiszazug valamennyi községében megpróbálkoznak. Ha akciójuk sikerül, a vőlegény násznagya bíráskodik. A menyasszony cipő. iére is vigyázni kell, mert ha ellopják, csak pénzért adják vissza. Ma Alföld-szerte meglévő szokás, hogy a menyasszony csomagot kap. /24. kép/ A sok rétegű papírgöngyölegből Csépán is rendszerint egy kis játékbaba kerül ki, utalva a gyermekáldás kívánására. Nagyréven a menyasszony széke alá babát, Cibakházán tojást csempésznek ugyanezen célból: "Megtojt a menyasszony! " "Megbabázott a menyasszony! " A fiatalok biológiai feladatát jó kívánságokban is megfogalmazza a közösség.,, Áldjon meg a jó isten 8-10 gyerekkel! "