Az underground trendet bemutató kis sarokban a kor normáival szembeszálló renitens szetteket láthatjuk. A sokszor kézzel készített, festett, szaggatott, toldozott-foldozott ruhadarabok kialakításában is a csináld magad elve lépett életbe. A fekete bőrdzseki, a szegecses öv, egy csipkés felső vagy egy pólóra festett sátáni alak ma már egyáltalán nem mondható egyedinek. A szocializmus szürke és egyhangú tömegéből azonban kétségtelenül kitűntek ezek az öltözékek. A divatellenes divattervező Ha már divat, akkor muszáj megemlítenem Király Tamás termét is. A divatellenes divattervezőnek titulált művész a '80-as években vált népszerűvé műalkotásaival. Ruhái megálmodásakor nem az öltözhetőségre törekedett, hanem installációkat hozott létre. Egyik kollekciója egészen a nyugat-berlini Dressater című bemutatóig juttatta. Király Tamás Kreációja / Fotó: Göttlinger Eliza Király Tamás egyedüli kelet-európaiként vett részt a rendezvényen, ahol Vivienne Westwood divattervező is megjelent. A "formára merevített fekete bársonyból készült geometrikus-konstruktivista" darabok közül, olvashatjuk a kísérő szövegben, kettő látható a divattörténeti tárlaton.
A munkaerő megtartása érdekében az állami vállalat nemcsak a lakhatást könnyítette meg, de más munkásjóléti feladatokat is felvállalt. A C épületben óvoda, munkaiskola és orvosi rendelő működött, később (az Országos Stefánia Intézet irányításával) a csecsemőés anyavédelemről is gondoskodtak, illetve a háztartásbeli nők foglalkoztatására egy szövőműhelyt létesítettek. A telephez kapcsolódó kulturális funkciók legnagyobb részének a munkáskolónia középpontjában álló, a víztoronnyal és a kéményekkel egybeépített, impozáns vasbeton épület adott otthont. A földszintet az előcsarnok és egy vendéglő foglalta el, a félemelet kisebb termei egyikében a tisztviselők társasköre, az emeleten a gyár étterme volt (az oldalhajókban az ételmelegítésre szolgáló gázrezsókkal). Az étterem hatalmas, reprezentatív, háromhajós csarnokában tartották a nagyobb ünnepségeket is, a csatlakozó kisteremben a későbbi években filmvetítéseket rendeztek. A második emeleten az önművelődési körök, a harmadikon a vívóterem és a birkózóhelyiség kaptak helyet.
A kiállítás ügyesen kikerüli a kínálkozó csapdákat: a szakmai anyagot hosszas kutatás alapján állították össze, és két valódi csillagász is ellenőrizte őket, hogy a gyerekek ne ostobaságokkal, hanem "emészthető" tudományos tényekkel és érdekességekkel találkozhassanak. Szerencsés véletlen a most bemutatott, világszenzációt hozó "fekete lyuk" fotó, ami itt ugyan nem jelenhetett még meg, nem úgy maga a fekete lyuk, mint kozmikus jelenség - a világhírré vált új felfedezés is sokak érdeklődését ébresztheti fel újra a világűr titkai iránt. Kimaradt az ezotéria és az asztrológia is, csak maguk a csillagképek jelennek meg: az Égi Állatkert néhány jószága (Oroszlán, Nagy Medve) formájában (a plüssmedvére helyezett kis lámpácskák szerintem sokaknak "bevésik", mit keressünk az égbolton majd tiszta időben). Miután a srácok némileg eltűnődnek, lehet-e csellózni a Holdon, azt már meglepő gyorsan kimatekozzák, hány éves is lenne egy másik bolygón (a Szaturnuszon) az a nagymama, aki földi körülmények közt épp most 84 éves.
Nagy Gyula búcsúztatása pénteken kettőkor lesz a Fiumei úti sírkertben. Barátai a búcsúztatás után közös emlékezésre hívnak a ZegZugba, a Nagydiófa utcába délután négytől. Az ember elképzeli, hogy milyen jó lett volna, ha Nagy Gyula tarthatott volna rendkívüli tárlatvezetést a kiállításon... :( A múzeum ezt posztolta: "Sajnos Gyula már nem érte meg a szeretett klub történetét bemutató kiállítás megnyitóját. A Fekete Lyuk 30 éves jubileumára készülő tárlat létrehozásában az utolsó napig segítette munkánkat. A decemberben megnyíló kiállítást egyúttal főhajtásnak szánjuk a klub legendás vezetője, Nagy Gyula emléke előtt. " A tárlat 2019. 06. 17-ig lesz látható. Nagy Gyula, gyász, Fekete Lyuk, kiállítás, Kiscelli Múzeum
Kultúra Júniusig láthatón a Fekete Lyuk. A pokol tornáca című kiállítás Kiscelli Múzeum/OPH Kép: Kiscelli Múzeum 2019. január 3. A Kiscelli Múzeum kiállításának középpontjában az egykori kultikus szórakozóhely, a Fekete Lyuk áll. A Lyuk a '80-as évek végén meghatározó közösségi térként a budapesti underground művészet és punk zenei szcéna inkubátora is volt, számos művész életében és ismert zenekar karrierjében jelentett fontos állomást. Sok tűrt és tiltott együttes kapott itt fellépési lehetőséget. Több ma is létező zenekar a klubnak köszönhette ismertségét. A kiállítás szélesebb kontextusba helyezi a szórakozóhely működését, amely nem csupán egy klub és koncerthelyiség volt; a Fekete Lyukban mutatta be például az underground divattervező, Király Tamás a magyar közönségnek a híres berlini kollekcióját, amely 1988 áprilisában a nemzetközi sikert hozta meg számára. 1990 tavaszától itt lelt állandó otthonra Ruszt József színtársulata, a Független Színpad, valamint a klub alagsorában játszódik Dér András néhány törzsvendég életét bemutató, Árnyékszázad című filmje.
A város épített részei részben a lebányászott agyag után maradt katlanokban helyezkednek el. A pasaréti úti Vasas pálya, a Mechwart tér és a Széll Kálmán tér is egy-egy ilyen katlanban van. Számos téglagyár működött erre, mint például a Klemm, a Christen, a Kunewald téglagyárak. A bányászati hagyományra építve húzták fel az ötvenes években a Bányászati Kutatóintézet épületét, amelynek a kertészete területén létesült üzemi focipályaként a jelenlegi Vasas pálya. Hogyan jött létre a Fekete Lyuk kiállítással megnyitott fantasztikus tér a múzeum épülete alatt? Az épület alatti barlang valójában egy természetes üreg kiterjesztése, amelyet a trinitáriusok vélhetően már a kolostorépület megépítését megelőzően bortárolásra használtak. A XVIII. században Zichy Péter, Óbuda földesura először egy kis kápolnát emeltetett itt a dombon, ide helyezte el a Mariazelli Madonna hitelesített mását, létrehozva egy nagyon népszerű zarándokhelyet. Évente 10–15 ezer zarándok jött ide akkor, amikor lényegében ugyanennyi volt Buda lakossága is.
A Kiscelli Múzeum nem ismeretlen az elektronikus zene rajongóinak körében sem. Több bulit is szerveztek már az ódon épület falai között, most pedig egy fantasztikus kiállítás helyszíneként szolgál. Középpontjában az egykori kultikus szórakozóhely, a Fekete Lyuk áll, ami a 80-as évek végén meghatározó közösségi térként a budapesti underground művészet és zenei szcéna inkubátora volt, számos művész életében és ismert zenekar karrierjében jelentett fontos állomást. Az új, most megnyíló 400nm-es sziklapincében a fotók, plakátok, relikviák mellett jórészt magángyűjteményekből származó, a kor szubkulturális divatjának megfelelő ruhák, illetve számos, ma is működő zenekar tagjaival, egykori dj-kel, filmrendezőkkel, törzsvendégekkel forgatott videóanyag látható. A legendás Kontroll Csoportból alaklult Balkán (Fu) Tourist zenekar tagjai Nagy Gyula népművelő közbenjárásával megszervezték a Déja vu Revü programsorozatot a Vörösmarty Művelődési Ház kamaratermében, a Golgota utcában. Az avantgárd produkcióban olyan művészek léptek fel, mint Müller Péter, vagy éppen Király Tamás, akinek az első magyarországi technobuli megszervezését is köszönhetjük.
Megújult a Kiscelli Múzeum, új kiállítótér nyílt benne, több mint háromszázmilliós beruházással rendbehozták az egykori kolostorépület alatti, XVIII. századi sziklapincét. A beruházást hétfőn adta át Varga Mihály pénzügyminiszter és Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes. Az új kiállítótér első programja szintén megnyílt hétfő este: Fekete Lyuk-kiállítás! Egy pillanatra megijedtem, hogy Varga Mihály és Szalay-Bobrovniczky főpolgmesthely asszony fogják megnyitni a kiállítást is, ami azt a rémképet hívta bennem elő, hogy a decens pénzügyminiszter leveszi szemüvegét, fölkap egy Exploited-fölvarrós, szegecses bőrdzsekit, és kirúgja a pogót egy QSS-számra ("Szart sem ér már szavad/nyakadon a hurok, /hírmondód sem marad, /nem lesz utókorod"). De végül ők csak a pincét adták át, a kiállítás megnyitója este hatkor volt, akkora érkeztek meg az öreg punkok és szakállas darkok, a két politikus akkor már a környéken sem volt. Hogy mi volt az a Fekete Lyuk vagy Yuk, azt nyilván mindenki tudja, akit egy kicsit is érdekel a rockandroll.