Az istentisztelet után megtisztulva, derűs jókedvvel, ragyogó napsütésben sétáltunk le a gyülekezeti terembe. Az ifisek énekszolgálattal, Szakács Sára pedig Joó Sándor és Túrmezei Erzsébet verseivel köszöntötte az idős gyülekezeti tagokat. A szeretetvendégség tetőpontján Henter Marika bizonyságtételét hallgattuk meg. Ezt követően, a közös ebéd alatt személyes beszélgetésekre volt lehetőség. S "műsoron kívül" Sári néni, Gerecze Pálné, a köztünk levő Bódás János azonos nevű édesapjának, az ismert református lelkipásztorköltőnek a verseiből szavalt. Jó volt látni a vidámsággal, mosollyal teli arcokat: "…ha szeretjük egymást, Isten lakik bennünk, és az ő szeretete lett teljessé bennünk. (1Jn 4, 12) Futó Judit, Diakóniai Szolgálat Dr. Joó Sándor: Nem vagy felesleges (Az Istenre hagyatkozás boldog időszaka) Fejed felett hát elszálltak az évek, s az ifjúság olyannak tekint, mint kit itt felejtett az idő. Ne bánd, most élted legszebb kora jő. Az idő, ama nagy aranymosó, a hétköznapok homokjából mosta ki a lelked aranyát, s most szelíd, de sugárzó fényivel övezi még hátralévő éveid sorát.
Mózes prófétaságát is jelek bizonyították, Jézusnak és tanítványainak prófétaságát is a "jelek és csodák" bizonyítják. [82] Mózes ötödik könyve szerint a kivonuláskor Isten szabadító munkáját a "jelek és csodák" jellemezték. [83] A "jelek" Isten népének eszkatológiai üdvösségére utalnak: ahogy jelek és csodák által menekült meg Izráel Egyiptomból és maradt fenn a pusztai vándorlás során, úgy a csodák Lukács szerint is "nagy mértékben elősegítették az utolsó idők Izráelének létrejöttét". [84](5) Lukács elhagyja az 5. vers második felét: "Mert a Sion hegyén és Jeruzsálemen lesz a menedék az Úr ígérete szerint, és azok menekülnek meg, akiket elhív az Úr! " Ez Lukács univerzalista szemléletét jelzi, és a szöveg üzenetét a 2, 39-ben pontosítja is: "Mert tiétek ez az ígéret és gyermekeiteké, sőt mindazoké is, akik távol vannak, akiket csak elhív magának az Úr, a mi Istenünk. "O'Reilly, 1987. szerint Péter beszéde egy, a Jóellel párhuzamos kérésre épül: "Halljátok meg e beszédeket…, "[85] ami Jóel kezdő szavaival paralell: "Hallgassatok ide, ti vének, figyeljen... "[86] A megtérésre felszólítás, ahogy az ószövetségi prófétáknál (és Jóelnél is), úgy Lukácsnál is az új profetikus közösség kérügmájának fontos jellemzője.
[88]Összefoglalásképpen fontosnak tartom megjegyezni, hogy az első jeruzsálemi pünkösdről szóló lukácsi tudósítást nem követi több pünkösd ünnepről szóló beszámoló vagy ünnepi emlékezés erre a napra. A napjainkban elsődlegesen az "egyház születésnapja" tartalommal jelzett pünkösdöt az újszövetségi őskereszténység idején ezzel a tartalommal bizonyosan nem ünnepelték. Lukács eszkatológiájának és az Újszövetség egyéb összefüggéseinek fényében ez az aktív Krisztus-várás, a parúszia alapjául szolgáló esemény volt, ami az eszkaton beköszöntét, a Jahvéhoz való megtérés egyetemes lehetőségének megnyílását és az ítélet idejének közeli érkezését edeti kutatási tervemben szerepelt egy egyháztörténeti áttekintés is, amelyben a kezdetektől egészen napjainkig terjedően kutattam volna a pünkösd ünnepéhez kapcsolódó pneumatikus tanításokat, karizmatikus gyakorlatokat és eszkatologikus várakozásokat. Kutatásaim közben azonban be kellett látnom, hogy a téma nagy terjedelme miatt legfeljebb az Ószövetségtől az első újszövetségi pünkösdig húzódó ívet tudom áttekinteni dolgozatom keretei között.