"A feuerba7 Uo. 416. 9 Uo. 181. 8 145 chi tétel alapján állva, hogy ti. a lét határozza meg a tudatot, nem értjük ma már mindennapi lelki tapasztalatainkat sem maradék nélkül, nemhogy kulturákat értelmezhetnénk vele. A feuerbachi tétel összeütközésbe jut azzal az uj, természettudományosnak tekinthető belátással, mely azt tanitja, hogy tudatos gondolkodásunkat egy tudattalan gondolkodás kiséri, mely amazt messze meghaladja jelentőségben, mert közelebb áll valódi cselekvéseink forrásaihoz, ösztöneinkhez. " A mai gondolkodásnak furcsa lehet, hogy József Attila a "tudattalan gondolkodást" a természettudomány köréhez kapcsolja, ám a pszhichoanalízis körül folytatott 30-as évek eleji marxista vitákban ez a definitív értelmezés nem szokatlan. 10 Mindenesetre ebben a fejtegetésben József Attila sokkal nagyobb jelentőségűnek tartja a "tudattalan gondolkodást", mert értelmezése szerint a "valódi cselekvéseket" indukálva a forrásokhoz, az ösztöntökhöz ez áll közelebb. Az előbbi oppozícióban a feuerbachi tétel a materialista és racionalista szemléletmód képviseletében tűnik fel, amelynek ellentéte az ösztönökre épülő lélektan.
149 Kabdebó Lóránt "FALBA LÉPTEM, – S AJTÓT NYITOTT A FAL! "